A felnőttképzés során gyakran merül fel a kérdés, hogy milyen módon lehet biztosítani, hogy a képzésbe belépő résztvevők rendelkezzenek a megfelelő tudással, illetve hogyan lehet az előzetesen megszerzett kompetenciákat figyelembe venni. Ehhez két kulcsfontosságú eszköz áll rendelkezésre: a bemeneti kompetenciamérés és az előzetes tudásmérés. Noha a két fogalom sokszor összekeveredik, lényeges különbségek vannak közöttük.
Bemeneti kompetenciamérés
A bemeneti kompetenciamérés akkor játszik szerepet, ha egy adott képzési program előír valamilyen előzetes tudást vagy készséget a résztvevők számára bemeneti feltételként. Ebben az esetben a képző intézménynek fel kell mérnie, hogy a jelentkező rendelkezik-e ezekkel a kompetenciákkal, ellenkező esetben a jelentkező nem kezdheti meg a képzést, mivel esélyes, hogy nem tudná azt sikeresen elvégezni. Ezért nevezzük ezt bemeneti feltételnek.
Jellemzői:
- Kizárólag akkor van rá szükség, ha a képzési program előír valamilyen belépési feltételt.
- A cél annak biztosítása, hogy a résztvevő alkalmas a képzésben való részvételre.
- Ha a jelentkező nem éri el a minimális szintet, nem kezdheti meg a képzést vagy kiegészítő tanulásra lehet szüksége.
- Formája lehet teszt, gyakorlati feladat vagy szóbeli interjú.
Előzetes tudásmérés és annak beszámítása
Az előzetes tudásmérés azt vizsgálja, hogy a résztvevő rendelkezik-e a képzés során elsajátítható kompetenciák bizonyos elemeivel, van-e olyan tudása, amit a képzés során tanulhatna meg, de ő már előzőleg megtanult vagy megismert. Ha igen, akkor ezt valamilyen formában figyelembe lehet venni a képzés során. A beszámítás célja, hogy a képzés hatékonyabb legyen, és ne kelljen a résztvevőnek már megszerzett tudást újra megtanulnia.
Előzetes tudás igazolása:
- Dokumentummal – Egy korábban megszerzett végzettség, tanúsítvány vagy FAR-ból (Felnőttképzési Adatszolgáltató Rendszer) származó igazolás igazolja a tudást.
- Méréssel – Ha nincs hivatalos dokumentum, egy teszt, feladat vagy szóbeli elbeszélgetés alapján lehet felmérni a meglévő ismereteket.
Beszámítás lehetséges formái:
- Képzési díj csökkentése – Ha a jelentkező korábbi tanulmányaival bizonyítja, hogy már rendelkezik bizonyos kompetenciákkal, kevesebb órát kell teljesítenie, ezért a képzési díj csökkenthető.
- Óraszám csökkentés – Azok a résztvevő, akik előzetes tudásukkal igazolják felkészültségüket, rövidebb idő alatt elvégezhetik a képzést.
- Módszertani differenciálás – Az oktató figyelembe veszi a csoport előzetes tudását, és differenciált oktatási módszereket alkalmaz (pl. egyéni feladatok, más tempó).
A legfőbb különbség
A bemeneti kompetenciamérés az egyetlen belépési feltétel teljesítését vizsgálja, míg az előzetes tudásmérés azt segíti, hogy a tanuló már megszerzett kompetenciái figyelembevételre kerüljenek a képzés során.
Mindezek alapján fontos, hogy a képző intézmények megfelelően kezeljék ezt a kérdést, hiszen mindkét módszer segíti a tanulók hatékonyabb fejlődését, miközben biztosítja a képzés minőségét.