A digitális tanulási formák szerencsére egyre elterjedtebbek és elismertebbek, ezért nézzünk egy kicsit a mélyére, hogy mit is jelentenek az egyes kifejezések!
Itt emelném ki azt, hogy ezek a kifejezések csak lehetőségek, másként is szerepelhetnek az egyes fórumokon! Kifejezetten sok problémát okoz például az, hogy a jogszabályok ezen a területen nincsenek harmonizálva, akár ellent is mondhatnak egymásnak és nehéz őket jól értelmezni. DE azért itt most tegyünk egy próbát és vegyünk számba néhány – a digitális világgal összefüggő – tanulási formát! Kizárólag olyanokról fogunk most szót ejteni, amelyekben oktató/mentor/tutor is részt vesz a folyamatban és nem egy teljesen önirányított előre kidolgozott tananyag alapján történő önálló tanulási folyamat. Ez utóbbi ugyanis nem is tartozik a felnőttképzési törvény hatálya alá.
Nézzük mik gyakoriak a személyes jelenléti képzések világán túl:
Szinkron online képzés/virtuális jelenléti képzés: A szinkron online vagy virtuális jelenléti képzés egy olyan tanulási forma, ahol a tanulók és az oktatók az interneten keresztül vesznek részt az oktatásban, és valós időben, élő közvetítésben kommunikálnak egymással. Ez lehetővé teszi a tanulók számára, hogy otthonról vagy bárhol máshonnan részt vegyenek a tanfolyamon vagy képzésen, anélkül, hogy szükség lenne a hagyományos tantermi jelenlétre.
Távoktatás (irányított, kontaktszemély megadásával): A távoktatás olyan oktatási módszer, amelyben az oktató és a tanulók térben és időben el vannak különítve, és az oktatás folyamata online platformokon vagy eszközökön keresztül történik. Ez lehetővé teszi a tanulók számára, hogy rugalmasan és távolról vegyenek részt az oktatásban, akár otthonról vagy más helyszínről is. Ez egy általános fogalom, inkább gyűjtőnévként tekintsünk rá!
A szinkron online képzés és a távoktatás (irányított, kontaktszemély megadásával) között néhány különbség van, bár mindkettő az online tanulás kategóriájába tartozik.
- Időzítés és rugalmasság: A szinkron online képzés azt jelenti, hogy az oktatás valós időben történik, azaz az oktató és a tanulók ugyanabban az időben vannak jelen az online platformon. Ezzel szemben a távoktatás rugalmasabb időbeosztást tesz lehetővé, mivel nincs szükség az oktató és a tanulók közötti azonnali egyidejű jelenlétre. A tanulók elvégezhetik a tananyagot a saját tempójukban, időbeosztásuknak megfelelően.
- Interaktivitás: A szinkron online képzés lehetőséget ad az élő interakcióra az oktatóval és a tanulótársakkal az online közvetítés során. Ez lehetőséget nyújt a kérdések közvetlen feltételére, az élő válaszok fogadására és a diskurzusra azonnal, az online órán. A távoktatásban az interakció általában aszinkron módon történik, például e-mailben, fórumokon vagy online üzenetküldő rendszereken keresztül.
- Kontaktszemély: A távoktatás (irányított, kontaktszemély megadásával) esetében általában van egy kontaktszemély vagy mentor, aki a tanulók segítségére van a tananyag értelmezésében, a kérdések megválaszolásában és az adminisztratív ügyekben. A szinkron online képzésben is lehet ilyen támogató szerep, azonban a fókusz inkább az élő, közvetlen interakcióra helyeződik az oktató és a tanulók között.
Blended/hibrid/vegyes képzés: a blended/hibrid/vegyes képzés olyan oktatási módszer, amely különböző tanulási formákat és eszközöket kombinál annak érdekében, hogy hatékonyabb és rugalmasabb tanulási élményt nyújtson a tanulóknak. Ezen belül számos megközelítés létezik:
- Face-to-face Driver: Ez a megközelítés a személyes jelenléti (face-to-face) történő oktatást helyezi a hibrid képzés középpontjába. Azaz a tanulók rendszeresen részt vesznek hagyományos tantermi órákon, ahol az oktatók élőben tanítják őket. Az online elemeket általában a tantermi órák közötti időszakokban vagy a tananyag kiegészítéseként használják.
- Rotation: A Rotation modellben a tanulók egy adott időszakban különböző tanulási környezetekben vesznek részt. Például lehet, hogy néhány órát online tanulással kezdenek, majd áttérnek egy hagyományos tantermi órára, és később egy csoportos projekt keretében dolgoznak együtt.
- Flex: A Flex megközelítésben a tanulóknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak az időbeosztásuk és a tananyag elvégzése tekintetében. Ők dönthetnek arról, hogy melyik tananyagrészhez és tanulási módszerhez szeretnének hozzáférni online, és mikor részesülnek hagyományos tantermi oktatásban.
- Labs: A Labs modellben a tanulók olyan speciális gyakorlati vagy laboratóriumi tevékenységeken vesznek részt, amelyeket leginkább a hagyományos tantermi környezetben tudnak hatékonyan elvégezni. Az online elemek ebben az esetben általában a tudástámogatás és az előkészítő anyagok biztosítására irányulnak.
- Self-Blend: A Self-Blend modellben a tanulók saját maguk választhatják ki, hogy milyen arányban vesznek részt hagyományos és online tanulási tevékenységekben. Ez lehetővé teszi számukra, hogy személyre szabják a tanulási élményüket az egyéni tanulási stílusuknak megfelelően.
- Online Driver: Az Online Driver megközelítésben az online tanulás áll a hibrid képzés középpontjában, és az offline, hagyományos tantermi részek inkább a kiegészítő szerepet töltenek be. A tanulók főként online platformokon vagy eszközökön keresztül érik el a tananyagot és vesznek részt az interaktív tevékenységekben.
És most nézzük, mit mondanak a felnőttképzési jogszabályok (Fktv. 2.§):
Kontaktóra: a képzésben részt vevő személyes jelenlétét vagy – az olyan tanóra kivételével, amely olyan kompetencia átadására irányul, amely kizárólag személyes jelenlét mellett sajátítható el – interaktív és távolléti kapcsolattal vagy zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment rendszerrel megvalósuló jelenlétét igénylő tanóra (VAGYIS a kontaktórás képzés lehet személyes vagy virtuális is!).
Vegyes képzési módszer: a kontaktórás képzés és a távoktatás módszereinek kombinált alkalmazása.
Távoktatás: az oktatásnak az a formája, amelynél a képzésben részt vevő személy a képzési idő több, mint felében egyedül, önállóan, a távoktatási tananyagba épített iránymutatás mellett tanul, a képzési idő kevesebb, mint felében pedig konzultációkon vagy a távoktatás vegyes képzési módszerrel történő megvalósulása (a kontaktórás képzés és a távoktatás módszereinek kombinált alkalmazása) esetén hagyományos tanórákon vesz részt, és az elsajátítási folyamat önálló megvalósításához szükséges tananyaghordozó, felmérő és útmutató anyagokat tartalmazó tanulócsomagot a felnőttképző bocsátja rendelkezésére; a konzultációkon, amelyek a kapcsolattartás bármely formájában – különösen személyes megbeszélés, internet, telefon – megvalósulhatnak, a képzésben részt vevő személy önállóan szerzett ismereteit pontosítják, illetve elmélyítik, a távoktatás minden fázisát infokommunikációs technológiai adathordozók felhasználása is segítheti.
Konzultáció: az elsajátítandó ismeret átadását, megerősítését elősegítő, a képzésben részt vevő személy vagy csoport és az oktató, tutor közötti megbeszélés, amely interaktív és távolléti kapcsolattal, továbbá zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment rendszerrel is megvalósulhat.
Zárt rendszerű elektronikus távoktatás: a képzés olyan formája, amelyben az elméleti képzési ismeretanyag oktatása digitális tananyaggal, videótartalom-kezelővel, továbbá az oktató és hallgató együttműködése az informatikai hálózaton (internet, intranet) keresztül zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment-rendszerrel valósul meg, amely során az oktató, az oktatásszervező és a képzésben részt vevő hallgató vagy személy közös kommunikációs eszköze a számítógép és az informatikai hálózat, továbbá a zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment-rendszer és a tanulmányi rendszer.
Zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment rendszer: a képzésben részt vevő személy képzését tervező, szervező és ellenőrző, a képzéshez szükséges digitális tananyagot, videótartalom-kezelő által biztosított tartalmat, valamint kiegészítő ismeretanyagot a képzési program szerint számára eljuttató, webböngészőben megjelenítő, minősített és tanúsított zárt informatikai rendszer, amely a képzésszervezésen túl adatbázisában manipulálhatatlanul rögzíti, értékeli, valamint a tanulmányi rendszer számára közvetíti a képzésben részt vevő személy képzési programban rögzített előrehaladását, ellenőrző kérdésekre adott válaszait, eredményeit, tevékenységét, végrehajtja – a képzésben részt vevő személy teljesítményének értékelése alapján – a képzési program szerint lehetséges navigációs kéréseit, továbbá biztosítja az oktató, az oktatásszervező és a képzésben részt vevő személy interaktív és távolléti kapcsolattal megvalósuló, teljes értékű együttműködését. (VAGYIS csak az felel meg ennek, ami a FAR-ral kommunikál!).
Tanulmányi rendszer: a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti szakgimnáziumok és szakiskolák a szakképzésről szóló törvény szerinti szakképző intézmények, a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerinti felsőoktatásai intézmények, valamint e törvény szerinti felnőttképzők által jogszerűen használt olyan oktatási, informatikai rendszer, amely a felnőttképzés adatszolgáltatási rendszerébe (a továbbiakban: FAR) elektronikusan – az adatok elektronikus feldolgozására alkalmas módon – teljesít adatszolgáltatásokat.
Videótartalom-kezelő: a tanulmányi rendszerbe vagy a zárt rendszerű távoktatási képzésmenedzsment-rendszerbe (a továbbiakban együtt: képzési rendszerek) integrált streamelési (streaming) technológiával megvalósított mobil használatra is alkalmas videóplatform, amelyben a felhasználó a képzési rendszereken keresztüli egyéni autentikációval éri el a tantárgyaihoz vagy moduljaihoz tartozó videókönyvtárba szervezett – az oktatót, előadót és a prezentációját is megjelenítő – tartalmakat, továbbá amely lehetőséget biztosít a felhasználónak a videótartalomhoz rögzített egyéni és mentésre kerülő jegyzetelésre és a beállított tartalomjegyzék szerinti navigálásra, videókon belül bármely kimondott vagy megjelenített szóra való keresésre, az előadói és prezentációs nézet együttes vagy külön-külön nézetei közötti szabad váltásra, a kiajánlott nyelveken történő feliratozás előhívására.
Összegzés:
A felnőttképzés mai világában, ahol ideális esetben a virtuális tanulás már legalább akkora hangsúllyal van jelen, mint a hagyományos oktatás, a szabályozott körülmények még nem ideálisak. A szabályozás nehezen tudja felvenni a tempót a virtuális változásokkal és az adminisztrációs kötelezettségek, előírások sokszor megkötik a kezünket. Ha tehát virtuális képzési formában gondolkodsz, indulj el onnan, hogy mik a pontos igényeid, terveid, és járd, járjuk körbe azt, hogy ez az aktuális szabályozás alapján hogyan valósítható meg úgy, hogy az igényeidnek és a jogszabályoknak egyaránt megfeleljen!
Reméljük, hogy az idő előrehaladtával a jogszabályaink is egyre rugalmassabbak lesznek és alkalmazkodnak a naponta változó virtuális világ igényeihez.