Mi tartozik az Fktv. hatálya alá – és mi nem? A Példatár segít eligazodni

Nem minden „képzés” számít felnőttképzésnek a jogszabály szerint. 
A felnőttképzés jogi fogalma nagyon tág: minden szervezett, célirányos kompetenciafejlesztés ide tartozhatna. Ez azonban sok bizonytalanságot okoz a gyakorlatban: egy tréning, workshop vagy tanfolyam vajon ténylegesen az Fktv. hatálya alá esik – vagy sem? Ennek eldöntésében segít a minisztérium által 2020. augusztus 31-én kiadott Példatár, amely konkrét példákon keresztül mutatja meg, mi tartozik a felnőttképzés körébe, és mi nem. A dokumentum példákat sorol arra, milyen tevékenységek nem tartoznak az Fktv. hatálya alá, például:

  • Tájékoztató, ismertető alkalom – amikor egy termék vagy szolgáltatás használatát mutatják be, és nincs mögötte kompetenciafejlesztési cél.

  • Ismeretterjesztő előadás – ha az esemény célja információátadás, de nincs strukturált tanulási folyamat.

  • Rekreációs, szabadidős program – például művészeti szakkör, hobbiklub, sportfoglalkozás, amely kikapcsolódást ad, de nem mérhető készséget fejleszt.

  • Személyiségfejlesztő alkalom – motivációs előadás, önismereti tréning, ha nincs egyértelműen meghatározott és mérhető kompetenciafejlesztés.

  • Rövid bemutató, prezentáció – egyszeri, rövid tájékoztatás, amely nem épül egymásra, és nincs képzési program mögötte.

  • Munkáltatói eligazítás – például tűzvédelmi vagy munkavédelmi oktatás, amely kötelező előíráson alapul, de nem képez kompetenciát.

  • Mentorálás, coaching egyéni alapon – ha nem képzési program keretében, hanem egyedi támogatásként történik.

  • Konferenciák, workshopok, szakmai fórumok – ahol a cél a tapasztalatcsere és kapcsolódás, nem pedig tanulási eredmény igazolása.

A Példatár segít a képzőknek abban, hogy előre eldöntsék: be kell-e jelenteni a képzést a FAR-ba, vagy sem. Ha egy tevékenység az Fktv. alá tartozik, akkor minden kötelezettség – szerződés, program, adatszolgáltatás – együtt jár vele. Ha viszont nem, akkor ezek nélkül is jogszerűen megvalósítható.

Összegzés:
A döntés kulcsa tehát nem az, hogy valamit minek nevezzünk (tréning, előadás, workshop), hanem az, hogy a tevékenység megfelel-e az Fktv. szerinti szervezett, célirányos kompetenciafejlesztés kritériumainak. A Példatár ehhez ad gyakorlati kapaszkodót, és segít elkerülni a téves jogértelmezést.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük