Árbevétel jelentés – mikor és hogyan tegyük meg?

Az engedély alapján szervezett képzések esetén minden év JÚNIUS 15-ig árbevétel jelentést kell tennie a képzőknek az előző év engedély alapján szervezett képzéseinek bevételeiről. Árbevétel jelentést tehát csak a szakmai oktatás, szakmai képzés és támogatási forrásból szervezett képzések bevételeiről kell tennünk!

A lejelentés előtt két teendőnk van:

1- az engedély alapján szervezett képzések bevételeinek összeszámolása.

A jogszabály NETTÓ bevételt említ, azonban az engedély alapján szervezett képzések alapból áfamentesek, így a nettó-bruttó megegyezik. Tehát egy számlalistából könnyen lehívható az, hogy mely képzéseket szerveztük áfamentesen.

Ha  azonban van hatósági képzésünk is, akkor ez a módszer nem jó, mivel az is áfamentes és az nem tartozik az engedélyköteles képzések csoportjába.

Nyilván ez a módszer akkor sem működik, ha alanyi mentesek vagyunk, hiszen akkor minden képzésünk áfamentes.

2 – a vagyoni biztosíték szerződés ellenőrzése

A vagyoni biztosítékot kétféle módon köthettük: letéti szerződéssel és biztosítással.

Ha letéti szerződésünk van és az engedélyköteles képzéseink bevétele nem haladta meg az 50 millió forintot, akkor a letéti szerződéssel nincs több dolgunk. 

Ha az engedélyköteles bevételünk 50 millió Ft felett van, akkor a bevétel 2%-a lesz a letét, ebben az esetben módosítani kell a vagyoni biztosíték szerződést. Erre érdemes hagyni néhány hetet, a bankok nem valószínű, hogy tudják ezt pár nap alatt módosítani.

Ha biztosítást kötöttünk a vagyoni biztosítékra, akkor azt évről évre újra kell kötnünk. A biztosítás egy évig tart és figyelni kell a lejáratára, hiszen az valószínűleg nincs összhangban a Június 15-i lejelentési határidővel. Erre is kell néhány hetet szánnunk a biztosítóval.

Természetesen ha a biztosításunk még érvényes június 15-ig, akkor az aktuálisan addig érvényes szerződést kell feltöltenünk.

Újdonság, hogy bizonyos biztosítók mérleget is kérnek be az új biztosítás megkötéséhez, tehát  a szerződés újrakötése előtt a könyvelésnek is le kell zárnia az évet.

Hogyan kell benyújtani az árbevétel jelentést?

A jelentést a FAR rendszerben egyszerűen le lehet adni, a bal menüsorban katt az „Éves árbevétel jelentések” oldalra, ott ki kell választani a tavalyi évet, beírni a nettó bevételt és a vagyoni biztosíték mértékét – amely 50.000.000 Ft alatt 1.000.000 Ft, afelett pedig a bevétel 2%-a.

Ezt követően kell az érvényes vagyoni biztosítékról szóló letéti szerződést vagy biztosítási szerződést feltötleni. 

A rendszer rákérdez, hogy biztosan el akarod-e küldeni, mivel egy évre csak egy jelentés adható le. Ettől nem kell megijedni, ha valamit hibáztunk, vagy hibás a szerződésünk, akkor azt jelzik nekünk és új jelentést lehet leadni.

Tapasztalaim alapján 1-2 napon belül elbírlják, érdemes ránézni ezért, hogy elfogadták-e vagy módosítani kell rajta.

Nem érdemes az utolsó napokra hagyni, a szerződésben ha hibát találnak, annak javítása a bankkal vagy biztosítóval időbe telhet.

Okos döntés egy időzített emailt vagy emlékeztetőt beállítani magunknak május közepére, egy hónap elég a folyamatra.

A vagyoni biztosítékról itt írtam korábban:

Vagyoni biztosíték – kisokos

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük